Multicomm neemt Intertrading over

13 nov. 2009

 
PERSBERICHT
 
Multicomm neemt Intertrading over en wordt een belangrijke Europese speler op vlak van spiegels en fotokaders
 
LRM, PMV en het management investeren  6.575.000 euro
 
 
Antwerpen/Opglabbeek, 11 november 2009. Multicomm neemt Intertrading, gevestigd in Opglabbeek, over en breidt hiermee haar productspecialisatie in decoratie sterk uit. Door de overname wordt Multicomm een belangrijke Europese speler op vlak van spiegels en fotokaders en verwerft ze een sterke positie op de Duitse markt. LRM, PMV en het management beslisten om in totaal 6.575.000 euro te investeren om de groeiplannen waar te maken.
 
Multicomm ontwikkelt en vermarkt sinds 15 jaar moderne decoratie en lifestyle retailconcepten voor de grootdistributie. De onderneming is actief in meer dan 65 landen, stelt bijna 200 mensen te werk en de groep zal in 2009 een omzet realiseren van ongeveer 75 miljoen euro.
 
Intertrading
 
Intertrading is gespecialiseerd in de ontwikkeling en verkoop van fotokaders, spiegels en accessoires en realiseert een omzet van meer dan 20 miljoen euro. De activiteiten van Intertrading zijn heel aanvullend met Multicomm op vlak van product, geografische markten en type klanten. “De complementariteit van beide bedrijven is er echt op veel vlakken en maakt deze de overname heel interessant”, bevestigt Thierry Lescrauwaet, CEO Multicomm. “ De overname betekent voor Multicomm een definitieve doorbraak in Duitsland en een mooie diversificatie van het productassortiment. Intertrading krijgt anderzijds toegang tot de belangrijke Franse markt. De deal betekent een belangrijk groeipotentieel voor de hele groep.”
De verkoop werd bemiddeld door SDM Corporate Finance Group.
 
Groei
 
Het businessplan voorziet in een omzetstijging van 66% gespreid over vijf jaar.
Om de overname en de ambitieuze groeiplannen te financieren beslisten LRM en PMV om ieder 2.500.000 euro te investeren via een achtergestelde lening met warranten. Het management investeert zelf nog eens 1.575.000 euro. De investering van LRM gebeurt voor 1.500.000 euro via haar ARKIV-dochter in het kader van het ARKimedes-Fonds.
“Wij geloven sterk in de synergie tussen Multicomm en Intertrading en het groeipotentieel van het geheel”, licht Freddy Daniëls, investment manager LRM toe. “Daarenboven groeit Opglabbeek, gezien zijn ligging en expertise, uit tot het distributiecentrum van de groep voor Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Op een termijn van vijf jaar goed voor 25 extra jobs in Opglabbeek.”
“Als snelgroeiend bedrijf past Multicomm perfect in het kader van PMV-groeimezzanine. Dat product hebben we immers gecreëerd om de financiële structuur van dynamische bedrijven te versterken en hen toe te laten om verder te bouwen aan hun toekomst,” aldus Filip Lacquet, investeringsmanager bij PMV.
 
 
<einde persbericht>
Over Multicomm:
Multicomm overkoepelt 12 bedrijven, actief in “home decoration” met eigen retailconcepten voor de grootdistributie. Sinds 2009 opereren de bedrijven ook onder één naam: Multicomm.
De baseline is “a passion for Brands”. Dit slaat zowel op de eigen brands (Decofun, Mama l’O, Kidslab, Feel at Home), maar ook op de brands van de internationale partners: Disney, Warner, Marvel, National Geographic, Olivier Strelli, Elle, Marie Claire, etc. Al 15 jaar ontwikkelt en produceert Multicomm producten met licenties. Multicomm begrijpt de waarden en filosofie van deze internationale licensors en zet ze om in producten met een boodschap en een winkelomgeving die aangepast is aan deze leefwereld.
 
Het bedrijf spendeert heel veel resources in design, marketing en retail/POS solutions. De partnerships met de grootdistributie zijn voor ons essentieel. Sinds haar ontstaan heeft Multicomm in nauwe samenwerking met de retailers een indrukwekkend aantal vaste winkelmeters opgebouwd. Customer Intimacy is geen hol begrip. Vandaag zijn retailers met visie op zoek naar partners die samen met hen toegevoegde waarde creëren, rendement bieden en ook voldoen aan alle vereisten inzake service en vooral ook regelgeving en “quality assurance”. Multicomm vult deze verwachtingen in. 85% van de omzet vloeit voort uit vaste meters die door Multicomm intens worden beheerd, vaak als category manager.
 
De klanten van Multicomm zijn de retailketens, de eindklant is elke consument zoals u en ik. Multicomm is de  adviseur/architect van de mass market. Wij leiden en begeleiden de consument in zijn keuzes en bieden hem op het winkelpunt een begrijpbare en makkelijk uit te voeren oplossing voor zijn huis. En dit aan lage prijzen. De consument kan niet altijd goed kiezen. Multicomm probeert via haar volledige concepten en POS vertalingen die keuze makkelijker te maken voor de klant. In één klap maakt Multicomm ook het winkelpunt aangenamer, wat een duidelijk win/win is voor de retailers.
 
 
Over LRM:
LRM is een winstgedreven investeerder en biedt ondernemers een unieke combinatie van risicokapitaal en vastgoed, Zuurstof voor groei!
LRM is een generalist, maar heeft specifieke competenties opgebouwd in ICT, Life Sciences en Cleantech. De activiteiten van LRM dragen bij tot de economische ontwikkeling en de algemene tewerkstelling in de provincie Limburg. Ze richten zich op alle sectoren en bedrijven, van starter over groeiende KMO tot grote onderneming.
De toegang tot LRM loopt via vijf domeinen: ICT & Media, Life Sciences, Cleantech & Energie, KMO en Grote ondernemingen.
www.lrm.be
 
Over PMV:
ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV) nv is een zelfstandige investeringsmaatschappij die vitamines geeft aan de Vlaamse economie. PMV streeft daarbij naar economische groei maar hecht ook veel belang aan het maatschappelijke rendement van haar initiatieven. Zij geeft stuwkracht aan bedrijven en projecten die belangrijk zijn voor onze regio. Zo creëert PMV meer/waarde voor het geld dat Vlaanderen investeert in zijn toekomst.
 
Meer info :
 
Multicomm
Thierry Lescrauwaet
CEO
M       +32 495 50 84 92
E        Thierry.lescrauwaet@multicomm.com
 
LRM
Jeffrey Alenus
Commercieel Directeur
M       +32 475 93 03 61
E          j.alenus@lrm.be
 
PMV
Ben Jehaes
Woordvoerder
M       +32 495 54 78 40
E          ben.jehaes@pmv.eu
 

Archief